Het verbeteren van je bioritme

Stel, jij bent jij én jij kampt met vermoeidheid. Je schakelt een diëtist of personal trainer in om je gezondheid te versterken en gaat vol goede moed van start met een voedingsplan wat wellicht gepaard gaat met een fijn trainingsschemaatje. Toch merk je dat je met moeite vooruit gaat, het doorzettingsvermogen er niet is om te slagen en teleurstelling op teleurstelling zakt het moed je in de schoenen. Wat is er mis met mij? Vraag je jezelf telkens af.


Je gedachten malen door je hoofd op het moment dat je in bed ligt, je schakelt niet af en kijkt vanuit onrust weer op je telefoon, of nog erger je zet de TV aan als achtergrond geluid om de herrie van je gedachten te overstemmen. Maar wat veel mensen niet door hebben is dat doorzettingsvermogen, concentratie en zelfs het vermogen om rust te bewaren het resultaat is van een UITGERUST lichaam. Door een verstoord bioritme (dag-nachtritme) plaatsen we onszelf in een vicieuze cirkel waarin we in continue jetlag mode functioneren.


Een van de belangrijkste verstoringen van het dag-en-nacht-ritme is het blauwe licht op onze elektronica. Dit licht remt de aanmaak van melatonine, het hormoon dat ervoor zorgt dat we slaperig worden. Door ’s avonds laat bloot te staan aan blauw licht zorg je voor een immense shift van je slaapritme waardoor je letterlijk een jet lag creëert (toch nog een beetje vakantie gedurende deze coronacrisis).

Enfin, wat doe ik hier nu precies mee? Zelf zet ik rond een uur of 7 a 8 mijn rode bril op of ik gebruik blauw licht filters (zoals Iris) op al mijn elektronica. Ook maak ik gebruik van dimlichten in de woonkamer en heb ik in mijn slaap- en badkamer enkel rood licht (de overbuurvrouw zal wel denken..) Het is zeker niet nodig om alle interventies toe te passen, kies voor jou het meest praktische, door deze kleine veranderingen zal je merken dat je veel eerder moe wordt en makkelijker in slaap valt.

Kamp jij met slaapproblemen en/of vermoeidheid en ben je zoekende naar tips? Pb me!

1 reactie op “Het verbeteren van je bioritme”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *